Glace au four - de bästa tipsen

När jag var liten trodde jag att alla gjorde glace au four på vårt sätt. Nu när jag är stor (?) och vet att det inte är så gör det mig mer besluten att propagera för den bästa glace au fouren.
Jag har nämligen förstått att de flesta gör sin glace au four på sockerkaksbotten. Och sockerkaka är ju inte ens särskilt gott! Vår är gjord på havrebotten - tänk en pajdeg fast att du byter ut allt vetemjöl mot havregryn. Detta ger en frasigare och mindre svampig botten.
Vi gjorde vår glace au four på både frysta (jordgubbar) och färska (blåbär, smultron och hallon). Vi såg dock till att jordgubbarna var ordentligt tinade innan de gräddades.
Ovanpå bottnen hade vi två 0.5 liters vaniljglass från Sia och marängsmet efter ett normalt recept. Efter några få minuters gräddning i 260° ugnsvärme var det bara att njuta av varmt och kallt på samma gång.
Ingen fin uppläggningsbild den här gången... Allt rasar samman så fort man skär i det. Men rasande gott är det i alla fall!
//Rebecka

Kommentera här: