Är du inte färdig snart?

Att handarbeta är ett bra sätt att få vänner. Eller, okej, kanske inte, men det är vanligt att folk kommer fram och kommenterar och ställer frågor när de ser att jag sitter och stickar. Och det är ju trevligt för det mesta. Jag gillar ju att handarbeta och därför tycker jag också det är kul att prata om handarbeten. Extra roligt är det förstås att prata med folk som handarbetar själva, men det är trevligt att prata med andra också. En sak som är lite intressant är dock att folk som inte handarbetar själva brukar kommentera exakt samma saker och ställa precis samma frågor...
Men det finns en fråga som jag får rätt ofta som faktiskt stör mig lite. Och det är: "Men är du inte färdig snart?"  Ställs ofta efter att en person sett mig sticka på samma tights, samma klänning eller samma strumpor vid upprepade tillfällen. Och nej, jag bryr mig inte om ifall folk som frågar det tycker att jag är långsam, lat eller något i den stilen. Men genom att ställa den frågan visar man bara att man inte fattat någonting om vad handarbete egentligen är.
Handarbete Tar Tid.
Oavsett om det är en kofta eller ett par strumpor som stickats eller ett foto som broderats så är det många timmars handarbete som ligger bakom. Det går inte på två, fem eller tio timmar. Också en liten virkad muffins eller en stickad babymössa tar längre tid än det ser ut.
Och det är ju det som gör handgjorda saker så exklusiva. För att det ligger så mycket tid, kärlek och engagemang bakom. För att någon faktiskt skapat det.
 
Så nej, jag är faktiskt inte färdig än. Jag stickar på samma klänning och samma par tights vecka ut och vecka in. Kanske blir jag inte färdig än på många veckor heller. För ett handstickat plagg är inget du trollar fram. Det kräver din tid - och det är just det som gör det så speciellt.
 
//Elisabeth
 
 
 
1 Krisse:

skriven

Det ar tid och det får det göra för att stressa fram det då blir det aldrig bra

Svar: Exakt! Och man blir ju extra glad när något som tagit lång tid att göra faktiskt blir klart!
Virkligenstickat

Kommentera här: