Sömnadsutmaning nr 47: finkofta i ull

Mamma gav mig det här tyget efter att hon hade gjort en kofta till Beate. Hon poängterade hur otroligt fint, mjukt, melerat och ekologiskt det var. Så det fick bli en finkofta i storlek 80.
Garnet var som sagt väldigt mjukt och sladdrigt och det gjorde det svårt att sy med det. När jag hade normalt pressarfotstryck pressades tyget ut och blev uttöjt (=inte så fint). Så stängde jag av pressarfotstrycket och det hjälpte lite men inte helt och det fick dessutom bieffekten att jag liksom sladdade runt på tyget när jag skulle sy (se på fickan. Den är lite uttöjd där nere samtidigt som man ser på sömmen att jag har glidigt runt lite på tyget). Man ja, ja. Det blev en kofta i alla fall och oftast kollar man inte så nära när det inte är något man har gjort själv.
//Rebecka

Kommentera här: