Sömnadsutmaning nr 75: blå ylleklänning

På hösten känns det mysigt att sy höstiga plagg.
I veckan sydde jag färdigt den här blå klänningen i ullltrikå eller vad det nu heter. Även det här köptes på syfestivalen. Det är lite störigt med kläder som ser simpla ut men ändå var svåra att sy. Detta är ett exempel.
Dels är det rent allmänt svårare att sy i ulltyg om man jämför med vanlig bomullsväv eller bomullstrikå. Dessutom sydde jag massor av täcksömmar (ni ser några på bilden) och det var svårt att få dem raka och jämna (plus att symaskinen krånglade). Något som jag dock gillar är att klänningen har raglanärmar och en kantig halslinning. Det är trevligt med lite omväxling.
Baksidan består av två delar som jag sydde ihop och sedan också behövde täcksömma (OK, det där var kanske ett ganska dåligt verb, men ändå) och även fållen är sydd med en sådan söm. Det är lite tråkigt att den bubblar sig sådär.
Okej, nu ska jag sluta låta negativ. Det är i alla fall en väldigt mjuk och skön klänning. Dock har jag kommit fram till att den är väldigt ömtålig, för tygets maskor fastnar lätt i allt möjligt och går sönder (har redan hänt minst tre gånger på två dagar). Dessutom kanske den kommer börja noppa direkt? Oj, nu blev jag negativ igen. Ni får helt enkelt leva med det. Ha det!
//Rebecka

Kommentera här: