Sömnadsutmaning nr 71: rosklänning med broderi

Det här är ännu en "gratis" klänning som jag gjort endast av restbitar från tyger. Det rosmönstrade tyget fanns det bara några slamsor kvar av och det vita tyget kommer från en färdiganvänd klänning som jag kliptte sönder.
När hela klänningen var färdig broderade jag lite rosor i ena hörnet. Om man tittar noga på bilderna ser man en kant i utkanten av broderiet. Det är för att jag strök fast vliseline på baksidan av den delen jag skulle brodera på, för att stabilisera den lite.
Såhär ser broderiet ut. De rosa nyanserna kommer alla från samma, melerade DMC-garn.
Själva klänningen har jag också ändrat på. Egentligen är den gjord av samma mönster som den här klänningen:
Det jag har jag gjort är att smalnat av axlarna och lagt till de vita "vingarna". Oket är rakt i grundmönstret, men jag har ritat ner det lite i mitten så att det är lite mer vågformat.
Den är i storlek 86, så när/om den väl kommer användas kommer den troligtvis bli jättefläckig direkt. Vitt tyg är väl inte optimalt för småbarn. Men så är livet.
//Rebecka

Kommentera här: