Blårandigt sjömanslinne

När vi ändå var nere vid havet för några dagar sedan passade jag på att fotografera Signes nya sjömanslinne i en lite mer autentisk miljö. Linnet bygger på ett plagg som mamma påstår att hon hade sett i ett Newbiesortiment (vi lyckades aldrig hitta någon bild på detta mytomspunna linne, men jag antar att jag får lita på henne ändå). 
För att förverkliga linnet kombinerade vi tre olika mönster - från ett tog vi själva linnet, från ett tog vi framsidan av kragen och från ett tog vi kragens baksida samt knäppningssprundet. Eftersom jag inte orkade klippa och klistra och krångla så mycket bad jag mamma att rita ut alla mönsterdelar åt mig. Sedan klippte jag ut tygdelarna och sydde själva linnet.
Har kommit fram till att jag har levt i en lögn hela mitt sömnadsliv. Jag har nämligen ALDRIG lagt märke till att knappar med två hål brukar sys på vertikalt när även knapphålet är det (som på bilden alltså). Det innebär att den här skjortan, den här koftan, den här västen, den här klänningen och flera andra plagg är felgjorda. Så det här är det första jag har gjort med knapphålen på rätt håll.
 Sjömanskragar, dock. De är nog något av det finaste jag vet. Funderar starkt på att sy en sjömansklänning till mig själv. Men det hade varit lite svårt eftersom den största sjömansklänningen som vi har mönster på bara går upp till storlek 128 (plus att det hade gått åt så mycket tyg och jag är så snål).
//Rebecka

Kommentera här: