Sjömansklänning i linnetyg

Hittade ett rosa linnetyg av vilket mamma sydde en klänning till Judith för cirkus sex år sedan.
Det räckte precis till den här sjömansklänningen i storlek 98 (minsta storleken för den modellen). Jag brukar säga att jag bara syr babykläder av resttyger, d.v.s. sådant som ändå inte kan användas till något annat. Det är i och för sig relativt sant, men till den här klänningen köpte jag däremot både dragkedja, band och knappar.
Det var inte direkt det enklaste jag har sytt. En av de svåra sakerna var vecken som finns på kjoldelen. Helt jämna blev de inte, trots att jag verkligen försökte vara jättenogrann, men helt okej blev det i alla fall (speciellt på framsidan).
Ett annat klurigt moment var de här små tamparna med ankarknapparna i metall (var väldigt nöjd med att ha hittat dem. I mönstret hade de fula plastknappar). Både att sy själva tamparna och att sedan sy på dem jämnt på framstycket (vilket var rent ut sagt omöjligt eftersom jag inte hade lyckats få det helt symmetriskt). Den kantiga halsringningen blev inte heller 100%, men vad ska man göra? Inte titta för noga, helt enkelt.
På ärmarna och fållen sydde jag på det här vita bomullsbandet. Det var ganska bra, för då gjorde det inte lika mycket att jag bara hittade en vit dragkedja.
//Rebecka

Kommentera här: