De pågående projekten

Ibland måste man vara lite ärlig mot sig själv. Som för några dagar sedan då jag fotade alla mina nuvarande handarbetsprojekt. Så här många är det:
1.  Lapptäcke som jag syr för hand av stuvbitar, framförallt i färgerna blått, rosa och vitt. Blommigt, rutigt, randigt och prickigt är mina färgteman. Det är tänkt att passa till en normalstor säng.
Började: Sommaren 2016
Status: Har sytt typ fyra-fem rader. På kortsidan, alltså.
Framtid: Tja, jag syr på det då och då. Framförallt den veckan om sommaren då vi är i sommarstugan och jag inte har tillgång till min symaskin... Men ärligt talat lär det nog dröja ett bra tag innan det blir färdigt.
2. T-shirt med broderat citat till Beate.
Började: Juli 2018
Status: Jag har klippt ut alla delar (utom halslinningsremsan, ajdå) och börjat med broderiet. När jag är färdig med det återstår sömnaden. Samt att pilla bort allt mönsterpapper utan att förstöra broderiet.
Framtid: Lär bli färdig inom kort eftersom Beate vill börja ha på sig den så snart som möjligt, helst igår.
3. Bolero i ylletyg med broderade blommor till Signe. Blommorna är broderade dels med band och dels med vanligt moulinégarn.
Började: Våren 2018
Status: Hela boleron är färdig; håller på med blommorna.
Framtid: Jag har tänkt göra färdigt den nu i sommar. Men jag blir hela tiden så osäker på hur/vad/var jag ska brodera nästa blomma/blad/ranka så om jag inte kommer över den ambivalensen lär det dröja ett tag innan den färdigställs.
4. Vita linneshorts till mig själv.
Började: Juli 2018
Status: I skrivande stund har jag faktiskt redan gjort färdigt dem. Det kändes ju lite onödigt att sy färdigt ett par shorts sådär i september-oktober, om man säger så.
Framtid: Vi får se hur länge de klarar sig utan fläckar! Vitt på kläder känns ju alltid lite risky.
5. Broderi med två jordklöverälvor. Det är både broderi med moulinégarner och band.
Började: Hösten 2016
Status: Jag håller fortfarande på med att brodera älvornas konturer och kläder. Men jag längtar efter att få börja med bandbroderiet - då lär allt gå mycket snabbare.
Framtid: Eftersom det går så långsamt broderar jag inte på det så ofta (the logic is real), så jag har faktiskt ingen aning om när detta kommer bli färdigt. Men troligtvis inte inom de närmsta två åren.
6. Ett virkat rådjurskid. Det är tänkt att höra till det här rådjursparet.
Började: Juni 2018
Status: Har virkat alla stora delar i alla fall. På det följer montering samt lite olika detaljer (ögon, nos med mera)
Framtid: Det blir nog färdigt snart. Jag menar, hur lång tid kan det liksom ta att virka ett litet kid??
7. Lapptäcke av mormorsrutor i restgarner i färgerna blått, rosa, lila, vitt och grått (mestadels andra personers restgarner, hehe).
Började: Maj 2017
Status: Jag har virkat rätt många rutor, minst hundra. Men nu har jag typ inget restgarn kvar, så jag har inte virkat på det på rätt länge.
Framtid: När restgarnsförrådet fylls på kommer jag kunna fortsätta virka. Alltså är det svårt att veta när det kommer bli färdigt. För det krävs ganska många rutor till.
8. Linneklänning i storlek 98
Började: Sommaren 2017 (tror jag, har inga säkra källor)
Status: Ja, ni ser hur det ser ut på bilden. Jag klippte ut de olika delarna och sedan hände inget mer. Bland annat för att det skulle vara lite band och knappar till och jag inte orkade köpa det.
Framtid: Eftersom jag inte ägnat detta projektet någon uppmärksamhet på hela året känns det inte så troligt att jag kommer göra det inom en snart framtid heller. Men vem vet?
9. Korsstygnsbroderi föreställande ett syrum.
Började: April 2018
Status: Bilden motsvarar verkligheten, kan man säga. Det är alltså väldigt mycket kvar.
Framtid: Eftersom jag broderar på det då och då lär det bli färdigt om inte alltför lång tid, men troligtvis inte jättesnart.
10. Skjorta i ljusblått tyg till mig själv.
Började: Maj 2018
Status: Den är färdigsydd. Det är bara de JÄMRANS KNAPPARNA OCH KNAPPHÅLEN som saknas.
Framtid: Först måste jag ta mig samman och köpa de cirka tretton pärlemorknappar som behövs (det ska tilläggas att min syster faktiskt hade köpt knappar åt mig, men de var några millimeter för stora). Sedan måste jag sy alla knappar och knapphål. Suck. Och hoppas att de inte blir sneda och ojämna. Och att symaskinen inte krånglar (den har en tendens att göra det när man ska sy knapphål).
 
Det ska dock tilläggas att jag inte fotade riktigt alla sömnadsprojekt, så de här tio projekten motsvarar inte riktigt sanningen. Femton hade varit en mer korrekt uppskattning.
//Rebecka
1 Hedvig:

skriven

Hahahah, älskade detta rannsakande och ärliga inlägg;)<3 UNDERBART SKRIVET!!

Svar: Tack! Ja, ibland måste man se sanningen i vitögat ;)
Virkligenstickat

Kommentera här: