Hemkokt dulce de leche

De senaste veckorna har jag gjort fem glasstårtor till min student, och har tänkt hinna göra två till.
I två av tårtorna hade jag dulce de leche-glass. Dulche de leche är en slags kolasås som görs av sötad kondenserad mjölk. Innan har vi köpt sådan mjölk i konservburkar som vi sedan kokat i en vattenfylld gryta. Men den här gången bestämde jag mig för att koka egen.
Receptet kommer från Från grunden med systrarna Eisenman. Det består av socker och 3%-mjölk (men vi hade ingen så jag tog 1,5%-mjölk samt lite grädde). Sedan kokar man det på svag värme ett par timmar medan man rör om lite och så blir det såhär.
Den smakade som väntat men blev lite grynigare än den man köper (vet inte riktigt varför). Men jag tror inte att det gör så mycket när man använder det i glass.
//Rebecka

Kommentera här: