Höns, ägg och fjädrar

I lördags var jag ute och plockade hönsfjädrar till påskriset.
Det var ganska svårt, för så fort jag plockade upp en fjäder från marken kom hönsen springande - de trodde väl att jag hade hittat något ätbart. Det här är Kamikatzi som kläcktes i maj förra året.
Signe gosar med vår bruna höna Tipsivips, som kommer från samma kull.
Hon är den vackraste av hönorna, tycker jag. De flesta är mestadels gråa; ett par av dem är lite ljusbruna också. Våra vita Hen Wen, svarta Lady Catherine the Bird, ljusbruna Lill-Gruffalon och svartbruna Nymphadora föll offer för diverse rovdjur, förutom den sistnämnda som slaktades p.g.a. hälsoproblem.
Snödroppar och vintergäck blommar lite här och var i trädgården.
Hönsen har börjat värpa ordentligt. Mamma sparar ägg och hoppas att någon höna ska börja ruva snart.
Fjädrarna blev lite konstiga och tufsiga när jag hade tvättat dem, men jag knöt ändå fast dem i björkriset.
//Rebecka
1 Camilla J K:

skriven

härligt med egna fjädrar till påskriset.. :-D

2 Camilla:

skriven

vi ska börja på att fixa vårt hönshus snart... sen dröjer det inte länge förrän jag äntligen oxå har mina egna höns.. :-)

Svar: Roligt! Vi har haft våra höns i två och ett halvt år nu. Vad för sorts höns ska ni ha?
Virkligenstickat

3 Camilla J K:

skriven

Jag har tittat runt på en massa olika raser. Jag vill egentligen ha stora höns. Som brahma. Tycker att d e så fina. Men jag har bestämt mig att det blir någon mellanstor ras istället. Jag behöver inte ha renrasiga höns. Hade varit roligt med olika färger på äggen. 😁

Kommentera här: