7 anledningar att bära hemgjorda kläder

Det finns många fördelar med att bära hemgjorda kläder! Här listar jag några:
(jag i kofta som Lizzie har stickat och kjol som mamma har sytt)
1. Det passar. För vissa fungerar affärernas standardstorlekar utmärkt, men för mig som inte riktigt passar in i dem är det en stor fördel att kunna justera mönstren. Oftast handlar det om att förlänga ärmarna, justera längden på plagget eller göra det snävare. I koftan på bilden har Lizzie längt ärmarna (hon klagade jättemycket på att jag hade så långa armar och sedan visade det sig att hon hade förlängt dem för mycket. Som tur var kunde hon ju repa upp då).
 (Signe i klänning som jag har sytt)
2. Det känns bättre. Man vet att plagget inte är tillverkat av en underbetald människa i ett u-land (utan istället av en frivillig, obetald människa i ett i-land). Tygets tillverkning vet man väl i och för sig inget om, men man kan i alla fall ha lite mindre dåligt samvete.
(Lizzie i klänning som hon själv har stickat)
3. Det är unikt. Du riskerar inte att komma till ett kalas för att märka att en annan person har likadana finkläder som du.
(Beate i tröja och shorts som mamma har sytt)
4. Det är hållbart. Det är nog inte bara jag som stör mig på när ett nyköpt plagg går sönder eller slits ut nästan direkt. Hemgjorda kläder är ofta gjorda av material med bättre kvalitet och är därför mer oömma. Sömmar som spricker och den typen av mindre slitage är lätta att åtgärda. När kläderna till slut ändå slits ut vet man att det är för att man har använt dem mycket.
(jag i blus som Lizzie stickat)
5. Det är personligt. Om du själv har gjort plagget är det personligt på så sätt att det speglar dig själv och din personliga klädstil och livsstil. Om någon annan har gjort det till dig handlar det istället om omtanken som denna personen visat - att hen har lagt ner all den här tiden (samt pengar) på att just du ska bli glad.
(jag i kappa som mamma har sytt)
6. Det är fint. Okej, det är förstås subjektivt, men jag får faktiskt oftast mycket fler komplimanger när jag har på mig hemgjorda kläder än när jag bara har köpta. En tjej som jag träffade kallade t.ex. min vinterkappa för "en riktig drömkappa". Det kändes roligt!
(Signe i klänning som jag har sytt)
7. Det är flexibelt. När man köper kläder i en affär finns en viss modell i ett visst tyg med en viss färg och ett visst mönster. Har man tur kan plagget finnas i olika färger. När man syr (eller stickar) själv får man också bestämma själv. Även om man använder ett mönster när man syr måste man absolut inte göra som det står. En uppenbar sak är att byta tyg (eller garn) - den här klänningen var t.ex. uppsydd i ett jättekonstigt tyg på bilden, men det fanns ju inget som hindrade mig från att välja ett annat. I vissa fall kan man dessutom byta tyg- (eller garn)sort (batist, voile, poplin o.s.v.). På den här klänningen lade jag även till en spets vid fållen samt tog bort dragkedjan eftersom den kändes överflödig. Exempel på andra saker jag har gjort är att länga en tunika så att den blev en klänning, ta bort konstiga applikationer och lägga till ryscher.
//Rebecka

Kommentera här: