Blå skjorta med babykrage

Den här skjortan sydde jag egentligen redan i somras, men knappar och knapphål kom till först nu efter flytten.
Till skillnad från den andra skjortan jag sydde har den här ett ok där bak samt insnitt vid armbågarna.
Den övre knäppningslisten är också lite annorlunda (först fattade jag inte hur jag skulle göra, så mamma fick visa mig).
I mönstret hade skjortan inga insnitt förutom bystinsnitten och armbågsinsnitten, men jag lade till lodräta insnitt både på framsidan och baksidan, för att få skjortan med figursydd.
Jag lade också till extra ärmlängd för att skjortan skulle passa mina oproportionellt långa armar.
Tyckte att det var lite roligt att variera även kragen. Därför valde jag ett mönster med babykrage. Helt rund och jämn blev den inte, men ändå godkänd.
Tyget är ekologiskt och kommer från tyg.se. Har insett att med tanke på att skjortor egentligen är mitt favoritplagg är det lite ironiskt att jag bara har tre stycken (en som mamma har sytt). Jag borde verkligen sy fler!
//Rebecka

Kommentera här: