Ambivalens på hög nivå

Mina bin kan verkligen inte bestämma sig för om de tänker dö eller inte. De har varit väldigt få ända sedan förra våren, men lever fortfarande tack vare att jag har nödfodrat dem kontinuerligt. När jag öppnade kupan för några dagar sedan såg jag typ inga bin alls, men igår var ganska många ute och flög. Mycket konstigt.
De flesta flög bland scillorna så det blev ganska härliga bilder (bara lite svårt att fotografera något som rör på dig hela tiden). 
Först blev jag lite orolig för att jag inte såg några bin med pollenbyxor (=små gula klumpar på benen - pollen är maten till ynglena). Sedan såg jag att de hade blåa pollenbyxor; om ni kollar noga på bilderna ser ni att typ alla bin har det. Jag har inte sett blått pollen innan (bara gult, oranget och vitt), så det var lite roligt.
Idag var det soligt och helt OK temperatur, men de satt ändå inne i kupan och surade. Blir lite trött på dem...
Jag har också gett dem mer nödfoder, men de tar inget, kräsna som de är.
Jag hoppas att de i alla fall överlever tills körbärsträdet slår ut, så att de kan pollinera det ordentligt.
Jag har funderat på att korttidsbehandla dem för varroakvalster också, men jag tror egentligen inte att det är det som är problemet.
Så ja, det blir intressant att se om de bestämmer sig för att dö eller leva vidare.
Uppenbarligen kämpar de med en av historiens svåraste frågor: To bee or not to bee...
//Rebecka

Kommentera här: