Blårutig babyskjorta

Det här är tredje plagget jag syr i det här blårutiga tyget (och det finns fortfarande kvar av det!). Denna gången blev det en liten babyskjorta i storlek 62. Den ser ju hyfsat normal ut, men visst finns det lite som tål att kommenteras (tycker jag i alla fall, men det kanske bara är mitt sätt att processa de besvär jag hade under sömnaden - nu när jag väl har förstått vad jag gjorde känner jag att jag måste förklara det vidare...).
För det första är kragen inte normal. Den går liksom inte ända ut i mitten, utan skjortan är mer öppen. Första knappen sitter rätt långt ner (knapphålen på skjortan är dessutom vågräta istället för det vanliga lodräta) och sedan viks "flikarna" ner lite.
 På baksidan finns ett ok och bakstycket är påsytt med två veck ute i kanten.
Knäppningen i skjortor kan fixas på olika sätt. Det här var ett ganska jobbigt sådant. En himla infodring som höll på att störa när man skulle sy på kragen. Man skulle klippa små jack i kragen, och jag missuppfattade det hela och klippte jacken på fel ställe. Till slut fattade jag i alla fall hur jag skulle göra och resultatet blev nästan bra (jag lade på någon extra millimeters sömnsmån så att de felaktiga jacken doldes).
//Rebecka

Kommentera här: