Jul

Två mysiga, juliga dagar ligger bakom oss. På julaftonsmorgonen hade vi för en gångs skull gemensam frukost.
Vissa satt i finkläder och andra i nattkläder. Lite komisk blandning!
Jag hade gjort saffransvåfflor som vi åt med grädde och bär.
Ljuskronan på uterummet var pyntad ungefär som en luciakrona. Istället för lingonris använder mamma buxbom.
Beate och Lydia var inte så imponerade av julaftonsvädret: grått, blött och duggregnigt.
Själv är jag nöjd med att slippa möta 70 000 människor varje gång jag går utanför huset.
Efter jullunchen åt vi efterrätt, som jag stod för, som vanligt.
Det var en slags glace au four med mandelmassebotten, havtornssorbet, vaniljparfait, blåbär och saffransmaräng.
Tur att vi inte hade förätit oss på julmat först!
Innan dagsljuset försvunnit helt gick vi "lilla rundan" tillsammans (en runda på cirka tre kilometer).
På natten gick vi på midnattsmässa i Halmstad. Jag var riktigt trött, men det var mysigt och stämningsfullt.
Ossian fick (ännu mer) lego, vilket sysselsatte honom (och vissa andra) stora delar av juldagen.
Brysselkålsskörd från landet.
Promenad med lilleman. Storasysterhjärtat slår några extra slag, men jag inser snabbt att jag vid hans ålder var betydligt våghalsigare och jag lever ju.
 
"Det såg kanske inte så högt ut nerifrån, men uppifrån såg det riktigt högt ut", berättade Ossian.
//Rebecka

Kommentera här: