Lucia lite för sent

Sådär lägligt, en halv vecka efter Luciadagen, blev jag färdig med min egen lilla lucia.
Den är gjord med virknål 1.75 (min favorit) i tunt ullgarn, förutom det gröna garnet som hemskt nog är akryl - mina ullgarn var i helt fel nyanser.
Det kändes lite otacksamt att ha lagt tid på att göra en välformad rygg som först går in för att sedan gå ut igen vid stussen. Det syns ju ändå inte nu när allt hår är i vägen!
Det pilligaste var ljuskronan. Det röda garnet lyckades jag inte vira jämnt och ljusen ville inte bli raka och jämna, men det är väl bara att acceptera, antar jag.
Det röda midjebandet pressade jag mot klänningen för att det inte skulle vrida sig eller stå ut. Hittills verkar det i alla fall ha lyckats.
Armbågarna var rätt knixiga att få till i en bra vinkel utan att de blev bylsiga, fula och knöliga, men efter några misslyckade försök blev det till slut godkänt.
Så nu är det väl bara att stoppa undan henne i någon låda tills nästa Lucia!

//Rebecka
1 Anonym:

skriven

Ett litet tag kan hon väl få stå framme?

Kommentera här: