Virkad mamma med barn

Senaste virkprojektet är den här figuren föreställande en kvinna och hennes barn, virkad i alpacagarn från DROPS. Jag valde dämpade "naturfäger" och inget starkt eller pastelligt.
Mönstret har jag hittat på själv, men jag tittade lite på en bild föreställande en liknande filtad figur. Är rätt nöjd med att jag lyckades forma en byst och midja på mamman. Det syns inte lika nu när armar och barn är i vägen, men ändå.
Försökte sätta barnet i en naturlig position. Resultaten blev i alla fall relativt tillfredsställande.
Mammans hår är det underbara DROPS Air och till barnets hår tog jag ett tunt garn som jag hittade i mina gömmor.
Jag har lärt mig av tidigare misstag - om man försöker göra ansikten på figurerna förstör man bara dem. På något sätt känns de ändå mer uttrycksfulla och "mjuka" när man bara kan se deras gester och former, men inte det egentliga utseendet. För att de inte skulle se för kala ut försökte jag istället ge dem andra detaljer. Mamman har en virkad spets runt halsen och blommor på klännigen samt en i håret.
Barnet har vita snoddar i håret och en liten volangkant på klänningen.
//Rebecka

Kommentera här: