Sommarsött

När det vankas fika har jag svårt att låta bli att ta upp kameran. En hel del har det blivit den senaste månaden...
På min bästa vän Hedvigs student hade hon bakat fyra sorters kakor. Otroligt söta (och goda). När jag kom och skulle ta var de små kladdkakorna slut, men tack och lov fanns det nya att ta fram och kvällen var räddad.
När Hedvig var hemma hos mig bakade vi den här vita kladdkakan med rabarber samt havregrynstäcke. Den blev extra god efter att ha stått i kylskåpet ett tag.
Lyxigt med utefika!
Rabarberkompott med jordgubbar och kardemumma samt flädercurd med citron.
Födelsedagsfika till Signes elvaårskalas.
Fika en sommarlovsmåndag: småscones med curd och smultron samt grädde och rabarberkompott. Och så lite chokladmousse med bär!
Tortillapizza med choklad, smultron, kokos och mandelspån. Ska endast gräddas en pytteliten stund, annars bränns hela kalaset (fast de på bilden är ännu helt ogräddade)!
Av sönderfallande filodeg i kylskåpet bakade jag en paj med filodegsbotten, rabarberkrämsfyllning och ett täcke av marängsmet, äggula, gräddfil och socker (typ).
På midsommarafton rubbade vi lite på traditionerna och gjorde marängsuisse med glass, grädde, maränger, kolasås, jordgubbar från landet och vilda smultron.
Ett besök på självplocket resulterade (bland annat) i en ljuvlig jordgubbssorbet.
En sommarklassiker för oss är smultronpavlova.
Tur att vi fick till en i år i alla fall, när det var ett så dåligt smultronår förra året!
Extra bra var det att vi bara var sex personer som skulle dela på den...
Helt OK kvällsfika: havtornssorbet och vaniljglass med smultron och chokladsås.
//Rebecka

Kommentera här: