En handfull lycka

Inte visste jag att det växer blåbärstry bara några hundra meter från mig. Och inte visste jag att de mognar såhär tidigt. Men nu vet jag det. Råkade nämligen gå förbi några bärbuskar i söndags och blev mycket förvånad och glad, och det började genast klia i bärplockarfingrarna.
När man måste tvinga sig upp innan klockan sju för att jobba (är kvällsmänniska) är det en bra motivation att få färska bär till yoghurten.
Och när man kommer hem från jobbet är smoothie en trevlig belöning. Visst har den en härlig färg?
Här finns förresten receptet på vårt favoritknäckebröd med sesamfrön (de har även i linfrön i receptet, men jag tar bara sesam).
Det fanns två olika sorters blåbärstry. Den ena sorten är lite rundare och den andra mer avlång, med en ände som nästan liknar en mun.
De runda är godare, men det fanns fler avlånga. Av dem blev det sylt!
//Rebecka

Kommentera här: