Sjömanskrage igen (nu på skjorta!)

Nu har jag sytt färdigt min lilla sjömansskjorta, storlek 92. Tyget kommer från tyg.se:s ekologiska tygkollektion och mönstret från ett sex år gammalt sommarnummer från Ottobre. Jag ritade dock om kragen för att den skulle bli rundad, och inte kantig, där fram. 
Det roliga (och svåra!) med att sy i vävda tyger (jämfört med stickade) är att de ofta har många detaljer som är pilliga att få till men ger plagget så mycket mer karaktär. När det gäller vissa plagg är det tyget med sitt vackra/roliga/stilrena mönster som är grejen, här är det färgerna samt plaggets form och detaljer som ger det dess särprägel. Kragen med sin distinkta form och sitt band är ett exempel, för att inte tala om sprundet och halsöppningen.
Sjömanskragen bakifrån.
Sjömanskragen bakifrån. I detalj. På något sätt rogivande att se på. Tycker jag i alla fall. Mörka, raka (nåja, ganska raka) linjer på vit bakgrund. Harmoni.
Knapphål och knappar är ju alltid ett kapitel för sig. Den här gången blev det dock helt okej, för omväxlings skull.
Och sedan skulle det vara sprund vid sidsömssluten också. Har fortfarande aldrig riktigt lyckats med det, men det kommer väl.
Sjömanskrage igen. Fattar inte vad det är med mig och sjömanskragar. Men något är det.
//Rebecka

Kommentera här: