Blåblommig babyblus i bomullsbatist

(lite nöjd med att ha fått in sju b:n i en fyraordig rubrik)
Det här linnet sydde jag förra året till Lydia. Av det som blev över lyckades jag precis klippa ut delarna till en liten blus i storlek 56.
Dessa tygbitar har sedan dess blivit liggande. Tills nu. I veckan gjorde jag färdigt den lilla blusen, sydd i ett tun bomullsbatist med annorlunda struktur.
Gillar att sy i bomullsväv, eftersom sådana plagg (till skillnad från trikåplaggen) ofta har många fina detaljer. Den här blusen har raglanärmar, och halsen rynkades ihop med fyra rynktrådar (tog ganska lång tid att få rynket jämnt nog) för att sedan kantas med remsa och få rynket "fastfäst" med tre dekorationssömmar som jag nääästan lyckades färgmatcha med blommorna.
Ovanför den tämligen ordinära fållen har blusen två dekorationsveck. Av någon anledning. Lite mer spännande bli det i alla fall...
Ärmsluten är hoprynkade med bomullsundertråd - ganska krångligt, men definitivt värt det. Istället för att bara ha en vanlig ärmslutsfåll skulle ärmen dessutom ha en liten spets. Jag valde den här blommiga, som jag fått av min storasyster Judith. För att inte få några råa spetskanter eller lösa gummitrådar fick jag fästa en del inuti armen för hand, så nu kommer den förhoppningsvis inte gå sönder så fort man tittar på den.
//Rebecka

Kommentera här: