Grodderiet

Förra veckan prövade Simon och jag för första gång på att grodda. Jag hade köpt alfafafrön och eftersom det stod på förpackningen att man skulle grodda i en två liters glasburk gick jag snällt och köpte en sådan också. Att grodda var inte svårt, men lite omständligt. Först skulle de pastöriseras i 70-gradigt vatten (jag som inte har en termometer chansade på temperaturen) och sedan fick de stå i vatten över natten. Nästa dag hade de svällt lite, och gulnat (som på bilden).
Sedan skulle man skölja av dem...
...och låta dem stå mörkt i rumstemperatur, täckta av en tunn duk. Två gånger om dagen skulle de sedan sköljas.
Något har börjat hända...
Det var rätt spännande att följa groddningsprocessen.
Färdiga! Såhär mycket groddar blev det av två matskedar frön, så förpackningen kommer nog räcka rätt länge.
Det känns ganska piffigt att ha till maten såhär. Nu har jag blivit sugen på att prova att grodda annat, som exempelvis linser. Det är ju billigt och lär ju vara supernyttigt också.
//Rebecka

Kommentera här: