Vit basic skjorta

En vanlig vit skjorta känns ju som något som man borde ha i garderoben. Efter att ha funderat ett tag på om jag skulle köpa en eller sy en själv kom jag fram till det senare. Det skulle i och för sig kännas tråkigt att fläcka ner något som man har lagt så mycket tid på, men att man får rätt modell och passform är en klar fördel. Samt att man slipper stödja klädindustrin. Dessutom hittade jag ett hyfsat billigt ekologiskt tyg, så då kändes det okej, trots de eventuella framtida fläckarna. Om ni undrar om den gråa pricken som syns på bilderna är det lyckligtvis inte skjortan som är fläckig, det sitter tyvärr något i kameran som jag inte har lyckats få bort.
Jag använde samma mönster som till den här skjortan som jag sydde för drygt två år sedan. Då kändes det betydligt svårare, så någon form av utveckling har ju skett.
Amazing ärmsprund och amazing manschett med knappar. Tog inte alls typ sjuttioåtta timmar att sy.
Kragen i knäppt tillstånd. Händer inte så ofta in real life, men ändå. Om ni tycker att ärmarna är monterade ovanligt fint i ärmhålen är det för att jag sydde hållningstrådar på ärmkullarna. Det är som att man syr rynktrådar och rynkar ärmkullarna lite, fast utan att det blir rynkor, bara så att de får en fin rundning.
Skjortan har forminsnitt både fram och bak, vilket gör den mer figurnära. Jag gick bara på standardinsnitten för min storlek; om man är mer hardcore reglerar man dem efter sin egen kropp. Men så tight ska ju skjortan ändå inte sitta att forminsnitten måste vara perfekt avpassade. Tycker inte jag i alla fall. Japp, som ni ser var skjortan inte direkt nystruken när Simon tog bilderna, men så proffsig försöker jag ändå inte låtsas vara.
//Rebecka

Kommentera här: