Sticka flera saker samtidigt

När jag precis börjat sticka höll jag stenhårt på principen att sticka en sak i taget. Att börja sticka något nytt innan jag gjort färdigt det första projektet fanns inte på kartan överhuvudtaget. I den bästa av världar skulle jag inte ens planera något nytt projekt innan det första var avslutat (fast så blev det ju sällan i praktiken). Men nu, när jag stickat i två år händer det inte så sällan att jag plötsligt sitter där med två, tre stickningar. Orsakerna kan vara många. Det kan behövas nytt garn, jag kan ha kört fast och kan inte komma vidare utan hjälp eller så kan jag ha lånat ut stickorna. Och eftersom jag i princip aldrig är utan en stickning (eller virkning) börjar jag på något nytt. Och sitter sen där med tre olika projekt. Jag tycker inte alls om det. Många tänker att "det blir väl kul med lite variation", men så är det inte alls för mig. Jag vill ju bli färdig med alla projekten så därför varvar jag mellan stickningarna. Problemet är bara att när jag stickar på tre olika saker märks det ju inte så mycket att jag kommer framåt. Så jag stickar, stickar och stickar. Och fortsätter sticka. Utan att det känns som att jag kommer framåt alls.
 
//Elisabeth

Kommentera här: