Förklädesklänning i ett stycke

Tyget till den här klänningen blev över från en tunika som mamma sydde till Lydia. I mönstret till förklädesklänningen hade den små husapplikationer men jag tyckte inte att det passade till ett såpass mönstrat tyg.
I mönstret var klänningen sydd i två stycken (den hade en söm mitt fram), men eftersom formen på mitt tygstycke tillät det valde jag att klippa ut hela klänningen i ett enda stycke. Sedan klippte jag även ett vitt foderstycke av en gardin. Även snedremsorna klipptes därifrån.
Så de enda sömmarna jag sydde var dels en hjälpsöm för att sy ihop ytterklänningen och fodret, dels några små sömmar för att sy ihop alla remssnuttar till en lång remsa och sedan två långa sömmar för att sy på remsorna. Det svåraste med remsorna var att sy på dem snyggt i svängarna. Det var till och med typ omöjligt att få det helt jämnt. Till sist sydde jag knapphål och knappar och sedan var det klart!
//Rebecka

Kommentera här: