Sömnadsutmaning nr 93: sjömanströja med ankarmössa

Av tyget som blev över från två av mammas sömnadsprojekt sydde jag den här tröjan med tillhörande mössa:
Sjömanströjan är sydd i storlek 80. Kragen är egentligen bara ett påsytt ok. Dessutom har tröjan knäppningsmåner vid axeln samt fållsprund.
Både tröjan och mössan hade i mönstret applikationer bestående av ordet "ohoi". Jag tyckte att det såg lite konstigt ut och bestämde mig för att strunta i applikationen på tröjan och ersätta den på mössan med en ankarapplikation.
På knäppningsmånerna slog jag i tryckknappar med ankare som matchade de blåa ränderna nästan perfekt.
På baksidan av "kragen" broderade jag en stickning som dekoration. Det är lite tråkigt att de mörkblåa ränderna syns igenom oket (i mönstret hade de ett tyg med orangea och vita ränder, så då syntes det inte).
//Rebecka

Kommentera här: