Sömnadsutmaning nr 90: klänning med volang och spets

Den här klänningsmodellen kommer från Ottobres första nummer från 2018. Där var den uppsydd i ett vitt tyg med svart, orange och grönt i mönstret... Jag kände för att köra mer traditionellt när jag sydde den här klänningen till Signe.
Det rosamelerade tyget är ekologiskt och kommer från STOFF OCH STIL.
Både ärmarna, framstycket och volangen är rynkade. Jag hade gärna velat att volangen var lite mer rynkad, men jag insåg inte det förrän den redan par påsydd. Volangens kanter överkastade jag med rullfåll på overlockmaskinen (har fortfarande inte lärt mig hur man byter tråd och inställning på overlocken, så mamma får alltid göra det åt mig).
För att förstärka "Newbie-looken" tyckte mamma att vi behövde en spets någonstans (ljusrosa klänning med volang räckte tydligen inte). Så jag sydde på en ovanpå tvillingsömmen.
Klänningen är lite för stor; den är för rymlig (nästan lite tältaktig) och har för långa ärmar. Men förhoppningsvis kommer hon växa i den.
//Rebecka

Kommentera här: