Romantisk skjortklänning med rysch

Mönstret till den här klänningen kom i det senaste sommarnumret av Ottobre. Tyget hade legat i hyllan sedan förra sommaren, och mamma hade hunnit glömma vad för klänning hon hade tänkt sy till Signe av det. Då föreslog jag den här och min plan blev godkänd.
I mönstret hade de en blåmönstrad klänning med digitaltryckta blommor, men vi tyckte att detta kändes vackrare. Det enda jag egentligen ändrade i mönstret var att jag lade till en spets vid fållen.
Vi funderade på om jag skulle brodera något på det främre oket, mörkblå blommor till exempel, men kom fram till att det kändes mer stilrent utan.
I ärmhålen har klänningen en rysch vars kanter fållades med rullfåll. För en gångs skull blev den alldeles jämn och fin!
I framstyckena syddes knapplister och jag fick sy åtta knapphål och satte i lika många pärlemorknappar. Både fram-och bakstycket är rynkade i oksömmarna.
Som vanligt var jag osäker på om plagget skulle passa den taniga kroppen, men jag smalade in lite på klänningens vidd och sedan gjorde midjebältet sitt för att den skulle sitta ordentligt.
Det ser kanske inte särskilt avancerat ut, men var faktiskt rätt jobbigt att göra, eftersom jag behövde vränga alltihop (fick ta hjälp av en nål, annars hade det varit för pilligt).
Det som är skönt är att även om man under sömnaden tänker mycket på alla de små felen - att rynket är lite, lite ojämnt eller att stygnen till stickningarna blev aningen för korta - så har man oftast glömt bort dem när plagget väl är färdigt. Då ser man inte alla skavanker (som egentligen bara är petitesser), utan helheten, och är nöjd med den.
Allt som allt var det väldigt roligt att sy klänningen eftersom mönstret var lätt att följa men det ändå "hände" något (till skillnad från exempelvis en vanlig T-shirt som ofta är rätt tråkig att sy).
Nu hoppas jag bara att det finns några kalas kvar att gå på i sommar, så att hon får tillfälle att använda klänningen. Och att hon inte har vuxit ur den till nästa år! Elvaåringar är definitivt inte att lita på i det avseendet.
//Rebecka
1 Signe:

skriven

Asså jag känner mig sååå romantisk!

Kommentera här: