Svampplockarutflykt nr 2

För några veckor sedan var det Lizzie och jag som var ute och plockade kantareller. Förra helgen gick Simon och jag till skogen för att pröva lyckan, men först packade vi med oss en rejäl matsäck.
I början hittade vi mest kantareller som såg ut såhär. Jag tyckte inte att vi skulle plocka dem, dels för att man borde "spara" på dem och låta dem bli större, dels för att de ändå krymper ihop så mycket vid stekning och blir ännu mindre, men också för att det känns som barnamord.
Första halvlek: några vanliga kantareller, några trattkantareller och några soppar.
Solen var snäll nog att titta fram just när vi skulle äta picknick (en liten stund dessförinnan hade vi nämligen fått en regnskur över oss).
Vi hade gjort tunnbröd som vi fyllde med ost, ägg, tomat och sallad.
 Sedan åt vi varsitt efterrättsbröd med färskost, rivet äpple, honung och kanel.
På eftermiddagen hade vi mer tur med svampplockningen.
I vissa fall utvecklade den sig till en akrobatisk övning.
Gult är inte direkt en av mina favoritfärger, men på svamp är det plötsligt jättevackert.
De flesta svamparna hittade vi nära vatten.
Svampkorgen hade jag införskaffat på Åhléns - tyckte att den hade precis rätt utformning och storlek.
Börjar se skapligt ut...
Simon smälte in aningen bättre i omgivningen än vad jag gjorde.
En inte jättediskret färgklick.
Lite svårt att se vad på bilden som är kantareller och vad som är gula löv.
En tämligen överfull svampkorg = en lyckad utflykt.
//Rebecka

Kommentera här: