Tysklandresan

I mellandagarna åkte jag till Berlin där Simon och hans familj var över jul och nyår. Hem kom jag den tredje. Här är några bilder från resan.
Några av oss reste till Weimar. Det här är huset som Goethe bodde i (även Schiller bodde i Weimar ett tag, samt Bach, samt Liszt samt jag-vet-inte-vem).
Inifrån har jag typ inga bilder, för trots solljuset var det tämligen mörkt inne i huset. Men detta var
i alla fall Goethes arbetsrum.
Utanför Weimar ligger före detta koncentrationslägret Buchenwald. Här gick vi en guidad tur - det var en väldigt bra övning i tysk hörförståelse eftersom guiden pratade rätt otydligt och snabbt, med dialekt och inte särskilt högt. Det han sade var dock väldigt intressant.
Vid ingången stod det inte, som i andra koncentrationsläger, "ARBEIT MACHT FREI". Istället stod det "JEDEM DAS SEINE" vilket betyder typ "åt var och en det som tillhör honom".
Här på gruset stod fångbarackerna. I bakgrunden ser man massor av vindkraftverk. I like.
Vi besökte även ett museum om Weimarrepubliken. Sjukt stort Tyskland var efter första världskriget, ändå. Och Weimar låg ju ganska i mitten, så man fattar ändå att kongressen samlades där.
Park an der Ilm.
Vi är lite ledsna att vi inte var där under någon annan årstid som kunde göra den mer rättvisa.
 Enda byggnaden i Weimar som blev bombad under andra världskriget.
Jag provade Flammkuchen för första gången (tumme upp).
Två vackra solnedgångar fick vi se, men det var bara den här jag fångade på bild (tyvärr inte den vackrare av de två).
Finfrukost på café i Berlin.
Vem vill växa upp när man annars kan klättra upp?
På hemvägen besökte vi Schwerin.
Där fanns det här fancy sagoslottet.
Titta bara!
Men nu är jag tillbaka i verkligheten igen och idag börjar skolan. Men det känns bra att i alla fall ha haft lite ordentligt lov.
//Rebecka

Kommentera här: