Senaste höstveckorna

Senaste tiden har inneburit mycket plugg och jobb, men helt klart en del annat också.
Tre turer till tranbärsmossen har det blivit.
Tranbär är ju inte så snabbplockade, och inte heller de godaste bären, så om det inte vore för att de mognar när inga andra bär finns tror jag inte att jag hade varit lika intresserad. Men det är ju helt klart lite speciellt att plocka dem sådär ute på mossen.
Och så är de ju så himla vackra också!
Vi blev bjudna på ett fantastiskt lyxigt Afternoon Tea hemma hos min syster Estrid.
Min vana trogen vid sådana här tillfällen åt jag av nästan allt och blev proppmätt.
Ytterligare en tur till tranbärsmossen...
Första halvan av höstlovet (alltså inte höstlov från plugget, men från jobbet) spenderade Simon och jag hos hans mormor i Vattholma, sista gången innan hon flyttar från sitt hus, så det kändes ju lite speciellt.
De flesta löven var redan borta men de som väl fanns lyste starkt i solskenet.
Det var massa sidensvansar på besök i Vattholma.
Vattholmaåsen. Förevigad av mig hur många gånger?
Vi kokade massa äppelmos på fallfrukt och annan frukt av tvivelaktig kvalitet.
På en av mina promenader hittade jag en nötskrika som dock inte verkade vilja ställa upp på ett fotografi.
Det gjorde däremot hackspetten.
Och nötväckan.
Finn fem fåglar. Eller några till. Sidensvansarna flög runt i flockar mellan äppelträden.
Trots alla träd och all frukt verkar det vara konkurrens!
Om blickar kunde döda...
Sådärja! Ensam herre på täppan igen.
 Men den lyckan blev inte långvarig.
Posera med ett äpple? Jajamen, coolast i klassen verkar den här sidensvansen tycka att den är.
HUR kan det ens finnas sådant här ljus?
Svampplockning en förmiddag.
Blev en rejäl svampsoppeomgång.
Resten tog vi med oss hem och torkade på ett lakan jag köpt på Röda Korset.
Under andra halvan av lovet var Noomi på besök. Vi passade på att fixa en rejäl dippkväll, först med "matig" dipp...
...och sedan en efterrättsdipp.
Den här stackaren hittade vi vid Liseberg.
I söndags körde Simon och jag årets stora svampplockardag. Med oss hade vi linsgryta i mattermosar – så nice att kunna äta varm mat när man är ute så, utan att behöva montera upp ett gaskök där ute.
Och vi plockade och plockade och plockade.
Tio kilo svamp. Blev en del rensning. Men som tur var hade vi förrensat utomhus!
//Rebecka

Kommentera här: