Muslinskjorta med knapplist

Ni kanske känner igen tyget till den här skjortan i storlek 80? Det kommer från den här klänningen som jag sydde nyss.
Att sy detaljer och småtjafs – ficka, halsöppning, knapplist – i den här typen av tyg var svårt. Och sedan, när jag kom till knapphålen, vägrade symaskinen. Det borde jag i och för sig ha förstått, för min symaskin brukar vara krånglig när det kommer till knapphål i ett mindre samarbetsvilligt tyg. Men, men, som tur var lyckades jag sprätta upp det misslyckade knapphålet utan att förstöra det känsliga tyget, och sedan körde jag fuskvarianten, d.v.s. jag sydde i tryckknappar och satte sedan på riktiga knappar över. Äkta fake. Men egentligen både rätt snyggt och funktionsdugligt.
 En annan specialgrej med den här sjortan var fållen som var svängd i kanterna. Varför inte?
//Rebecka

Kommentera här: