Mera onyttigheter

Såg att jag hade lagt upp detta inlägget för ett bra tag sedan, men sedan inte gjort något mer bakinlägg, vilket är ganska missvisande, då jag har bakat en hel del. För att det hela inte skulle bli för överväldigande insåg jag dock att jag inte kunde ta med allt i ett inlägg. Men här kommer en del onyttigheter som jag är skyldig till:
Paj med rabarber och smultron. Det var i och för sig Elin (Simons mamma) som gjorde pajen, men jag hade i alla fall plockat smultronen.
När Simons mormor fyllde år bakade jag havreflarnskorgar.
Sedan fyllde jag dem med chokladmousse och smultron, vilket det kryllade av i området (smultron alltså, inte chokladmousse. Hade dock varit trevligt, det med).
Mina favoritbullar (kanske, i alla fall en klar kandidat) är dessa som först är utbakade som vanliga bullar med kardemummafyllning.
Sedan fylls de med både vaniljkräm och rabarber- och jordgubbssylt. De är dock klart godast nybakta, eller i alla fall uppvärmda.
I stugan gjorde jag en vanlig smulpaj med blåbär.
Den åt vi med vanlig vaniljsås. Pajen är nog det enda bakverket i inlägget som är gjort helt efter ett recept (som jag i och för sig kan utantill vid det här laget, men det baseras i alla fall helt och hållet på det receptet). Till flera av de andra utgick jag visserligen från ett recept, men sedan blev det mest freestyle ändå.
Som i den här chokladkakan. Dels ändrade jag lite på proportionerna. Och så hällde jag i hallon i smeten. Och serverade sedan med massa bär på toppen.
Den här glassandwichen, däremot, är 0% recept och 100% experiment. Kakan är en slags kokoskaka som är fylld med en parfait med blåbär och lime. När jag gör glassandwich vill jag helst ha en tunn kaka, men med rätt stor diameter, så att det inte blir mer kaka än glass.
Mamma älskar toscakaka, så det blev det också en dag.
I den här kakan hällde jag i lite saskatoon berries från trädgården.
Fotnot: Under terminerna försöker jag vara mer restriktiv med att äta sötsaker. Dessutom har jag mindre tid att baka. Bilden visar en vegansk kladdkaka med vegansk kolasås samt mangosorbet och röda vinbär, som jag gjorde i våras när Lizzie och jag provade på att vara veganer. However, på sommaren har jag inga nyttighetsskrupler. Jag älskar att plocka bär och tycker att det är trevligt att inte bara frysa in dem, utan även baka något med dem. Och då blir det ju som det blir.
//Rebecka

Kommentera här: