Djurisk muslinskjorta

Simon ville ha en sval kortärmad skjorta och vi bestämde att jag skulle sy den i ett (ekologiskt) muslintyg. Vi valde ett småmönstrat tyg och om man tittar närmare...
...ser man att tyget nog inte designades för en 23-årig man utan snarare en 2-månaders flicka. Men, men, normer är till för att brytas. Och vem har sagt att rådjur, ekorrar, kaniner, igelkottar och rosa blommor är feminint och barnsligt? (Och är det något fel på att vara feminin och barnslig?)
En fördel med tyg med ett lite oregelbundet och flerfärgat mönster är ju att fläckar lättare "försvinner" i det.
Mönstret är samma som till den här skjortan, men jag gjorde den lite bredare, kortade ärmarna (och tog därmed bort manschetter och ärmsprund) samt ersatte den lite speciella knapplisten med en vanlig.
Väl rustad för sommarens kalas! Med tanke på hur varm Simon är av sig är det konstigt att han inte hade något kortärmad skjorta innan. Men nu har han tre – en från second hand och två som jag sytt. (Den andra av dem, som jag sydde förra året, har jag inte fotat än.)
//Rebecka

Kommentera här: