Bra, bättre, blommigt

När det kommer till mönstrade tyger är blommigt helt klart favoriten. Det är enkelt att variera från barnsligt, traditionellt eller diskret till romantiskt, modernt eller originellt. När jag kollar igenom arkivbilderna i kategorin "Sytt" är blommigt ett återkommande tema:
Klänningarna som Lizzie stickade och jag sydde är blommönstrade.
Blommor, blad och fjärilar i poplintyg på vit bakgrund. Tyget var från början till en finklänning till Lydia.
Den här klänningen skapades av rester av tyget som mamma sydde finklänningar åt oss av när vi var små.
Pyjamas i blåa och rosa nyanser.
Det första stora sömnadsprojektet var i ett turkosblommigt tyg.
Vintageblus i rosigt Tildatyg. 
Det som blev över sydde jag den här klänningen av.
Vintageklänningens tyg kommer är också Tildatyg från Panduro.
När jag var yngre hade jag en finklänning i detta rosiga tyg i intensivt rosa nyanser. Av resterna sydde jag den här blusen.
Ytterligare en liten bit blev oket till den här klänningen.
Fler blåblommiga nattkläder...
Ett aningen gräsligare blom- och fågelmönstrat tyg som också fick bli nattkläder.
Blommor och fåglar är en återkommande kombination. Tyget kommer från Signes gamla tunika.
Som sagt... blommor och fåglar var det. Det här tyget (ekologisk voile) fick jag i julklapp förra året.
Stormönstrat förkläde i gardintyg från Gudrun Sjödén.
I början av sommaren fick Signe en blåblommig blus...
...och en rödblommig klänning. De tygerna och mönstrena hade ju mamma bestämt, men ändå.
Blekblommig body.
Linnen till småsystrarna.
Och sist men inte minst (störst snarare, tror jag) den här omlottklänningen som blev färdig för någon vecka sedan.
//Rebecka

Kommentera här: