Världens häftigaste tygkasse

Det häftigaste broderiet som jag har sett står min storasyster Judith för. Följande bilder visar de båda sidorna på hennes egengjorda tygkasse. Notera att det är hon själv som tecknat förlagorna till motiven som hon sedan broderade med stjälkstygn.
En rolig detalj på är att hon har broderat alla sina syskon som små gubbar. Om ni tittar noga ser ni kanske att jag sitter och läser i ett löv och att Lizzie åker luftballong. Det finns nio smågubbar, inklusive hon själv. Ser ni också de tre fågelholkarna, de så husen, fåren, gungan, ballongerna, blommorna..?
Även på den här bilden finns nio syskon avbildade (jag är den som seglar). Här har Judith också med ett citat från Alice i Underlanget, löparbanor, Gruffalon, en klocka, en lykta, en stupränna, en vattenkanna, en flugsvamp, en bokhylla, en trappa, en fyr med mera. Och missa inte den lilla jordgloben!
Ja, som jag sade. Världens häftigaste broderi. Eller i alla fall världens häftigaste tygkasse.
//Rebecka

Kommentera här: